Sommige dingen moeten gebeuren. Zoals dus blijkbaar het vervangen van de gasaansluiting in je woning.
,,Wanneer bent u thuis meneer”?
,,Woensdag vanaf 12.00 uur”.
,,Goed dan komen we tussen 12.00 en 16.00 uur’’.
Woensdagochtend vijf minuten voor acht. De bel.
Uren te vroeg, maar misschien scheelt dat later op de dag weer het lange wachten. Vooral niet zeuren dus.
De straat wordt open gebroken, de stoep, bij de voordeur naar binnen de kelder in. Troep wordt er gemaakt, maar wat moet dat moet.
Uren later…
,,Nog even naar uw cv-ketel kijken, die resetten en we zijn klaar meneer’’.
Mooi, dankuwel.
En dan wordt het avond en een beetje fris. Toch maar even de verwarming aan zetten. Foute boel. Doet het niet. Zelf maar even resetten. Code 6. Geblokkeerd. Raadpleeg een monteur.
Geen verwarming, geen warm water.
Stedin, de onafhankelijke netwerkbeheerder van twee miljoen mensen in een groot deel van de Randstad, bellen.
Dan krijg je een keuzemenu, maar daar ben je tegenwoordig al aan gewend. Wel heel veel keuzes deze keer. En telkens weer de verwijzing naar de website waar al een hoop antwoorden op je vragen worden gegeven. Maar uiteraard niet op de mijne.
Eindelijk, het laatste keuzemenu, we zijn er doorheen.
,,De wachttijd bedraagt langer dan 15 minuten, belt u later terug of blijf wachten’’.
Wachten dus. En tot tien tellen. Of tot tienduizendzeshondervierentwintig eigenlijk.
Geduld is een schone zaak. En de dame die we uiteindelijk aan de lijn krijgen klinkt behulpzaam.
,,Even bij iemand informeren meneer’’.
Tien (!) minuten later…
,,We komen er hier niet uit, maar ik heb wel een ander nummer voor u. Als u dat belt komt er meteen een monteur’’.
De wachttijd bij het nieuwe nummer is gelukkig minder lang. Maar…
,,U moet helemaal niet bij ons zijn hoor meneer, u heeft geen abonnement bij ons, dus we kunnen u ook niet helpen’’.
,,Bij wie moet ik dan wel zijn”?
,,Geen idee, ik zou nog maar eens met Stedin bellen, want die hebben uw probleem veroorzaakt’’.
Daar is het weer, dat ellenlange keuzemenu. En nee, mijn vraag staat niet op jullie website. Weer dat vreselijke pauzemuziekje. En nog een half uur verder.
Deze keer een man.
,,Doet uw gasfornuis het wel”.
,,Ja hoor”.
,,Mooi, dan kunt u koken”.
,,Ja, maar de verwarming doet het niet en ik heb dus ook geen warm water”.
,,Dan moet u een verwarmingsmonteur bellen meneer, wij gaan alleen over de gaslevering”.
,,Maar mijn verwarming deed het, er was warm water, alles deed het en alles was er, tot jullie kwamen en hier aan de slag gingen en dus ook de verwarmingsketel moesten af- en aansluiten”.
,,Dat kan dan wel zo zijn, maar daar kunnen we niets mee, ik begrijp ook niet waarom u ons belt, als u televisie stuk is belt u toch ook niet een loodgieter”?
,,Pardon, wat zei u daar”?
,,Als uw televisie stuk is belt u toch ook geen loodgieter”!
Rustig blijven, zeg ik tegen mezelf, nog maar eens tot tien tellen. Maar al tel ik tot honderdduizend, deze opmerking kost me mijn laatste stukje energie. Al had ik me nog zo voorgenomen me niet te laten afschepen, me vooral niet te ergeren, na ruim twee uur tenslotte zo’n antwoord krijgen doet van alles verkrampen in mijn lijf.
,,Maar als iemand van Stedin per ongeluk mijn televisie kapot maakt bel ik jullie ook”.
,,Daar hebben wij dan schadeformulieren voor meneer, als u wilt stuur ik er wel eentje op”.
Ik weet het, er is veel ellende op de wereld en dit stelt allemaal helemaal niets voor, maar toch breekt het zweet mij uit. De verwarming aanzetten hoeft dus niet meer. Bovendien ben ik toe aan een koude douche. Dus Cruijff heeft, zoals altijd, ook hier weer gelijk: elk nadeel heb z’n voordeel.
Morgen maar een verwarmingsmonteur bellen en later de kosten proberen terug te krijgen van Stedin.
Ik wens de man aan de telefoon een fijne avond. En spreek de hoop uit dat hij als hij straks thuis voor de televisie zit nog even nadenkt over dat voor mij zo belachelijke en zelfs onbeschofte antwoord.
,,Kom op zeg. Zo hoeven wij toch niet met elkaar om te gaan”!
Het was nog wel zo’n mooie blauwe woensdag.
Als er mensen zijn die dit gezeur helemaal tot het einde hebben gelezen: dankjewel, moest het gewoon even kwijt.
En nu terug naar blauw!
PS: De verwarmingsmonteur is geweest. Te veel lucht in de gasleiding. Zijn commentaar: ,,Stedin langsgeweest zeker”?
PS2: Even op internet in het openbaar iets van je afschrijven kan dus helpen…:-)
De woordvoerder van Stedin belde zojuist. Hij had mijn blog gelezen en wilde namens Stedin excuses aanbieden. Ook zei hij dat hij er persoonlijk op toe zal zien dat mijn klachten naar behoren en snel worden afgehandeld…
PS3: De volgende dag kwamen ze mijn stoep opnieuw leggen. Deze keer netjes.
PS4: Weer enkele dagen later: Een grote bos bloemen, met: Onze excuses voor het ongemak.